VirtualBus to bezpłatny symulator kierowania autobusami komunikacji miejskiej i podmiejskiej. vBus jest owocem działalności projektu pod tą samą nazwą, zrzeszającego programistów, modelarzy 3D, grafików i zwykłych ludzi, którzy swą pracą dopieszczali i wzbogacali nie tylko sam symulator, ale i zaplecze w postaci bogatego pakietu dodatków i dokumentacji.

VirtualBus.info

oficjalne wsparcie darmowego symulatora autobusu


go to english.virtualbus.info najnowsza wersja: a6c rc3.1

Obsługa symulatora

Jeżeli instalacja zostanie już zakończona, możemy uruchomić symulator. Na samym początku pojawi się nam okienko powitalne i zestaw kart konfiguracyjnych. Za ich pomocą można zmieniać różne szczegółowe ustawienia symulacji. Oczywiście, nikt nie zmusza Cię do zaglądania na nie, bo na starcie aplikacja wyposażona jest już w minimalny zestaw dodatków, a opcje dobrane są w sposób optymalny.

Karta O programie

Możemy na niej przeczytać informacje o twórcach programu, a także znaleźć pełen tekst licencji programu. Tutaj możemy zmienić język panelu i symulacji z palety.

Karta Mapa i pojazd

To niezwykle ważna karta - tutaj ustalamy pojazd i mapę, czyli otoczenie w którym będziemy się poruszać. Zauważ, że na liście jedna mapa będzie pojawiać się kilkakrotnie. W tym wypadku, różnią się one często nie tyle fizycznym wyglądem, co przebiegiem trasy, którą będziemy musieli pokonać.

Przy wyborze map i pojazdów pomocne mogą okazać się dołączone komentarze - pojawią się one natychmiast po wyborze obiektu w polu pod listą.

Niektóre autobusy mają więcej niż jedno malowanie. W tym wypadku możemy wybrać odpowiednią teksturę z czwartej listy.

Karta Ustawienia

Tutaj możemy zdefiniować wszelkie szczegóły symulacji od grafiki po wystrój dźwiękowy. Wszystkie kontrolki zostały zebrane na trzech subkartach:

Główne

  • Nawigacja - pokazuje strzałkę wskazującą następny przystanek wraz z odległością do niego
  • Auto-wyłączanie kierunkowskazów - symulator sam zadba o to, by po wyjściu z zakrętu wyłączyć kierunkowskaz
  • Auto-wyrównanie kierownicy - kierownica po zwolnieniu klawiszy skręcania sama wyrównuje kierunek jazdy
  • Automatyczna skrzynia biegów - uruchamia automatyczną skrzynię biegów
  • Ruch włączony - włącza ruch uliczny (uwaga - działa tylko w kilku mapach)
  • HUD - pokazuje panel ze statystykami dot. pojazdu
  • Pora roku - mamy do wyboru jeden z czterech trybów symulujących różne pory roku
  • Paliwo na początku gry - ilość paliwa w litrach na początku symulacji, jaką dysponuje pojazd
  • Czułość kierownicy - określa wzmacnianie ruchów kierowcy przez kierownicę (od najniższego z lewej do najwyższego z prawej)
  • Wychył na zakrętach - określa siłę wychylania się pojazdu przy pokonywaniu zakrętów (od bliskiej zeru z prawej do skrajnie dużej z lewej)
  • Czułość pedałów - określa siłę, z jaką przekazywany jest nacisk z pedałów na nawierzchnię (od bardzo małej z prawej do dużej z lewej)
  • Wyświetl statystyki gry - pokazuje informacje na temat symulacji
  • Umieść w logu konfig urację komputera - opcja przydatna, jeśli chcemy uzyskać pomoc na forum vBusa

Grafika

Opcje na tej karcie wymagają często większych zasobów pamięci i lepszego sprzętu. Mogą one zdecoydowanie spowolnić działanie symulacji.

  • Mgła - dodaje do symulacji mgłę
  • Mipmapping - zobacz TUTAJ (zwiększa jakość tekstur kosztem zapotrzebowania pamięci)
  • Zmiany pory dnia - dynamiczna zmiana pory dnia na podstawie czasu
  • Skybox - uruchamia lepszą symulację nieba i ziemi
  • Trójwymiarowy pulpit - sprawia, że panel (pulpit) kierowcy w autobusie jest trójwymiarowy
  • Wyświetlanie pasażerów - wyświetlanie fizycznych pasażerów na przystankach i w pojeździe (jeśli model na to pozwala)
  • Sygnalizatory 3D - sygnalizatory drogowe w trójwymiarze
  • Spaliny - pokazuje spaliny
  • Dokładność trawy - określa wygląd trawy od najbardziej sztucznej do urozmaiconej
  • Odległość widzenia - określa zasięg widzenia od najbardziej ograniczonego do najszerszego (najdalszego)

Te opcje mogą się okazać przydatne przy ograniczaniu pamięciożerności symulatora:

  • Rozdzielczość ekranu - określa wielkość obrazu generowanego przez symulator (w pikselach)
  • Głębia kolorów - określa ilość kolorów wchodzących w skład palety, którą dysponuje symulator
  • Głębia bufora - określa ilość kolorów palety, jaką dysponuje bliżej nieokreślone coś ;)
  • Wygładzanie krawędzi - określa standard wygładzania krawędzi (aaNone = brak wygładzania)
  • V-Sync - to inaczej synchronizacja pionowa, czyli ograniczenie wyświetlanej ilości FPS (klatek na sekundę). W vBusie wynosi 60 FPS.

Dźwięki

  • Odtwarzacz MP3 - ścieżka do folderu zawierającego utwory MP3, odtwarzane przez odtwarzacz w pojeździe (za pośrednictwem opcji Przeglądaj wystarczy wskazać jeden plik MP3 - odtworzone zostaną wszystkie pliki znajdujące się w folderze wraz z nim)

Sterowanie

Na tej karcie wybieramy sposób sterowania pojazdem oraz przypisujemy klawisze do odpowiednich funkcji. Aby przypisać klawisz, należy dwukrotnie kliknąć myszką w odpowiednie pole przy wybranej funkcji i po pojawieniu się odpowiedniego okienka wcisnąć klawisz, który chcemy przypisać.

Karta Instrukcja

Zawiera krótką ściągę klawiszologii obowiązującej w symulacji



Spis treści


Copyright by VirtualBus.info. Wszelkie prawa zastrzeżone